tiistai 21. helmikuuta 2017

Paahdetut juurekset



Juureksia uunissa.
Siinäpä se, tiivistetysti.
 Liitteeksi voisi tietenkin laittaa kaikki kommentit mitä jälkikasvu näistä sanoi. ;)
Siinähän sanovat.
En mäkään tuon ikäisenä ois suostunut näitä syömään.
Sillon kun mä olin lapsi, (siis silloin kun dinosaurukset vielä eli ja voi hyvin) ruuan moittiminen sai usein jonkun aikuisen sanomaan miten Biafran lapsille kelpaisi. "Sinne jos joutuisit vähäks aikaa, alkais ruoka kelpaamaan."
En mä siitä suurempia traumoja saanut, kun en edes tajunnut mikä se Biafra oikein on.
Myöhemmin oon googlannu asiaa, ja Wikipedian mukaan siellä on ollut nälänhätä 1970-luvulla.
Sillon mua ei oo vielä edes suunniteltu...
 
Kuinka teillä muilla?
Ootteko lapsena kuulleet "nälkämaan" lapsista, jotka iloiten ottaisivat vastaan ne inhokkiruuat?
Ootteko itse jatkaneet tätä perinnettä?

Lapset ei koskaan ikinä milloinkaan aio aikuisina tehdä mitään näin epäilyttävää evästä.
Se heille suotakoon.
Oon sanonut, että sitten kun aikuisina ite ostavat ja keittävät ruokansa, voivat aivan omatoimisesti suunnitella ruokalistansa.
Mutta mä haluan nähä sen, jos joka päivä on pöydässä gourmet-evästä. ;)

No joo, juureksista Biafraan...juttu karkas.

Tässä on siis paloina porkkanaa, sipulia, punajuurta ja bataattia.
Ne on pyöritelty öljyssä jossa on yrttisuolaa, valkosipulimurskaa, paprikajauhetta, yrttimaustetta ja valkosipuli-pippuria myllystä.
Koko komeus pellille leivinpaperin päälle ja uunin keskitasolle 200 asteeseen n.25 minuutiksi.
juureksia olisi hyvä käännellä pari kertaa paistumisen aikana.
Tarjotaan  lisukkeena pääruuan kanssa, tai vaikka perunan korvikkeena.





2 kommenttia:

  1. Uunijuurekset tai ehkä ennemminkin lohkot on mun lempiruokaa! Niiden kanssa voi syödä mitä vaan ja ne on hyviä ja halpoja. Lisään päälle vielä hiukan juustoraastetta ja sekoitan lohkojen sekaan mainitsemiesi ainesosien lisäksi hiukan ketsuppia tai chilikastiketta. Nam!

    Mutta että olisinko lapsena niitä syönyt...jaa-a. Ei meillä vaan sellaista harrastettu. Kuoripottuja ja ruskeaa soosia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sun lisäykset kuullostaa herkulta!
      Joo, ei meilläkään kotona tuommosia tehty. Mutta en olis kylä syöny silloin, vaikka ois tehtykin. ;)

      Poista